Skillnaden mellan bruk och missbruk

Steroids made this body

Steroids made this body

I dag skriver DN att över 20 procent av gymsnubbar använder anabola steroider. Nu ska visst någon sajt stoppa detta. Läs här.

Problemet är bara att texten är skriven av en person med uppenbara muskelkomplex, Annika Hamrud. Riktiga kvinnor, sådana med muskler, byggarbrudar, heter nämligen Hedvig eller Antzi eller annat östklingande. Den riktiga sportbloggen tycker att detta är besvärligt.

Byggarna är en utsatt grupp inom idrotten. Det blir inte enklare när en skribent inte kan skilja mellan bruk och missbruk.

Till artikeln listas ett antal kännetecken vid steroidmissbruk:

Snabb viktökning

Ett svullet och plufsigt utseende

Hudbristningar/strie

Kraftig akne

Krympande testiklar

Förändrad sexlust och förmåga – ökad i början av kur, minskad eller helt upphörd efter avslutad kur

Tränings-, kost- och kroppsfixering

Svängningar mellan ökad och minskad självkänsla

Humörsvängningar – nedstämd, upprymd, irriterad och aggressiv

Sömnproblem – ökad vakenhet, vänder på dygnet

Gömda piller och ampuller

Smusslande, undanflykter och bortförklaringar

Källa: Dopningsjouren

Detta är alltså vid missbruk. Nu listar Sportbloggen effekterna vid bruk:

MUSKLER

Pengar

Sex

Framgång

Sportbilar

Guvenörspost i Kalifornien

Någon som är expert på det är med doping är hockeyproffset Peter Forsberg. DRS ringde upp honom:

"Jag var en fjunis Innan"

"Jag var en fjunis Innan"

DRS: Du Peter, inom sportkretsar har ju du och dopning länge varit synonymt. Men vad var det egentligen som hände när din häst åkte fast i en knarkrazzia?

– Det där var tufft. Jag trodde aldrig jag skulle kunna se pappa Kent i ögonen igen? säger Peter Forsberg.

DRS: Men din pappa är väl för gammal för det här med internet. Han läser väl inte bloggar, kom igen nura … Tala ut.

– Nja … Mer om hästen vill jag inte säga men jag kan ju tala för mig själv.

– Jag tror att de flesta sunda människor är eniga att fördelarna överväger nackdelarna. Utan droids som tanig och fjunig junis i Modo, skulle jag aldrig kommit dit jag är i dag: Foppaflyg, Foppagolf, Foppatrav, Foppahotell, Foppahem, Foppastad, Foppabåt, Foppamat, Foppatofflor och Foppafru.

DRS: Men Peter … Du har väl ingen fru?

– Hoho!! Då har du inte sett mina gymtuttar än!

DRS får en tjuvtitt under lager av flanell

DRS får en tjuvtitt under lager av flanell

Ps. Det där med Sara Wedlund var ett första april-skämt …

3 Responses to Skillnaden mellan bruk och missbruk

  1. Harry Boy skriver:

    Äntligen tar ni upp ett ämne man brinner för. AAS har alltför länge svartmålats av okunniga. Steroidkillar är inte mindre imponerande än rena killar – de är ÄNNU MER imponerande. Kura AAS och bli en stjärna. Så funkar det.

  2. denriktigasportbloggen skriver:

    Alla som inte kurar AAS är våldtäktsmän.

  3. Harry Boy skriver:

    Självklart. AAS-killarna har fått ”ball shrinkage” av roidsen så hur fan skulle de kunna våldta nån?

Kommentera

